Teamwork volgens Annette en Michelle

"Collega’s zoals Annette zijn echt mijn klankbord”

Veel grote verschillen tussen generaties op de werkvloer zien ze niet. Annette Lust (56) en Michelle van Boxtel (31) zijn leerkracht op Openbare Basisschool (OBS) De Koekoek. Op de Utrechtse basisschool versterken jong en oud elkaar op de werkvloer. Er wordt altijd gekeken naar hoe de verschillen het team kan versterken. Teamwork, zoals ze het zelf noemen.

Meegaan met vernieuwing

Annette werkt al ruim 35 jaar op De Koekoek en heeft het onderwijs in die tijd flink zien veranderen. Naast de grotere klassen heeft de digitalisering ook in het onderwijs veel invloed gehad, ziet Annette. “Huiswerk op papier geef ik bijna niet meer. Kinderen hebben tegenwoordig een Google-account waar opdrachten gedeeld worden. En het krijtbord waar ik vroeger altijd op schreef, is vervangen door een smartboard. De digitalisering vind ik geweldig, maar is wel een grote stap. Ook voor mij.” Toch blijft ze meegaan met de vernieuwing en kan ze altijd terecht bij jongere collega’s met vragen. Dat hoeft gelukkig steeds minder vaak.

De kracht van het team

Michelle, die ongeveer vier jaar op de school werkt, is het met Annette eens: “Leerkrachten tussen de 20 en 30 jaar oud zijn meer dan de rest opgegroeid met computers en technologie. Wij zijn er iets handiger mee, maar ook Annette heeft het onder de knie.” Waar nodig, helpen ze elkaar. Volgens beiden is dat de kracht van het team. Zo wordt er alleen gekeken naar elkaars sterke kwaliteiten. Waar dat bij jongere collega’s frisse ideeën zijn, is dat bij oudere collega’s ervaring. Dat is fijn, zegt Michelle: “Soms loop ik tegen situaties aan die ik nog niet ken. Kinderen die voor mij onbekend gedrag laten zien of contact met ouders dat wat moeizamer loopt. Dan loop ik sneller naar wat meer ervaren collega’s, zoals Annette. Die hebben dat vast en zeker eerder meegemaakt. Zij zijn wat dat betreft echt mijn klankbord.”

Nieuwe ideeën en ervaring vullen elkaar aan

Diversiteit op de werkvloer is voor De Koekoek ontzettend belangrijk. Daar plukken volgens Annette uiteindelijk ook de kinderen de vruchten van. “Ik leer veel nieuwe dingen van jongere leerkrachten. Een nieuwe lichting heeft weer andere theorieën en ideeën. Iemand kwam laatst met het idee voor flexplekken in de klas. Dat vond ik zó leuk, dat ik daar gewoon mee aan de slag ga.” Michelle denkt dat de ene generatie niet beter is dan de andere. Binnen een team moet je volgens haar juist verschillende mensen hebben. “Of het nou leeftijd, huidskleur of geslacht is; je vormt met elkaar een team. Jongere collega’s zitten vol met energie en ideeën, maar hebben de kennis van oudere collega’s nodig om deze op een goede manier uit te werken. Je moet het uiteindelijk met elkaar doen.”