Goed omgaan met werkstress volgens coach Kirsten

Meer dan een miljoen Nederlanders loopt jaarlijks het risico op een burn-out en andere werkgerelateerde psychische ziektes. Vandaag begint de week van de werkstress (13 t/m 16 november) om stress op het werk bij werknemers en werkgevers onder de aandacht te brengen. In het hele land organiseren bedrijven activiteiten om werkstress aan te pakken en het werkplezier te vergroten. Een burn-out – letterlijk een opgebrand gevoel – kan iedereen overkomen. Kirsten Nelis (35) kreeg een aantal jaar geleden een burn-out als gevolg van te veel werkstress. Volgens haar is er de afgelopen jaren steeds meer bekend geworden over stress en burn-out. Als burn-out coach helpt ze nu anderen.

Stress ontstaat volgens Kirsten als mensen over hun grenzen gaan. Dit kan doordat ze dingen doen die niet bij ze passen. Of ze pakken bepaalde zaken niet op de juiste manier aan. “Stress is eigenlijk een instinctieve reactie. Bij gevaar spannen onze spieren zich van nature aan. Dit gebeurt ook als bijvoorbeeld je leidinggevende je ergens op aanspreekt. Bij mensen die ik leer met stress om te gaan, speelt werk altijd een grote rol. Stress stapelt zich op in de tijd. Een beetje werkstress is niet erg, daar presteer je zelfs beter door. Maar als stress te lang aanhoudt, gaat je lichaam signalen geven dat er iets niet klopt”, aldus Kirsten.

Signalen dat je te veel stress hebt

Volgens Kirsten lopen mensen te lang rond met stress en dat zorgt voor allerlei vage klachten. “Stress uit zich in een aantal vormen: fysieke klachten en veranderingen in emotie en gedrag. Fysieke klachten zijn onder andere hoofd- en spierpijn, maar mensen kunnen ook ineens last van eczeem krijgen. Gedragsveranderingen zijn bijvoorbeeld meer roken of jezelf vaker terugtrekken. Ook kunnen mensen sneller boos woorden of ineens in huilen uitbarsten. Je hersenen krijgen als het ware te weinig brandstof: je kunt werkzaamheden niet meer overzien en vergeet dingen. Op een gegeven moment kan één klein onbenullig dingetje zorgen voor de druppel. Bijvoorbeeld een collega die vraagt of je iets kunt printen. Dan is het belangrijk om gelijk je stressprobleem aan te pakken.”

Voorkomen is beter dan genezen

Iedereen, jong en oud, heeft weleens te maken met werkstress. Je kan een makkelijke baan hebben, maar als je nergens nee tegen kan zeggen, kun je jezelf alsnog voorbijlopen. Werkstress tegengaan is volgens Kirsten een verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer. Kirsten: “Als werknemer kun je bijvoorbeeld vaker nee zeggen tegen collega’s. Maar ook opschrijven wat je nodig hebt om rust te creëren helpt. Dat kun je dan ook bespreken met je leidinggevende. Die kan namelijk makkelijk werk herverdelen of uit handen nemen. Dit geldt ook voor je privésituatie.”

Ook voor werkgevers heeft Kirsten tips. “Medewerkers kunnen niet altijd inzien dat hun stress een probleem wordt. Of willen dat niet inzien. Voor werkgevers is het dus belangrijk om het onderwerp meerdere keren te benoemen en leidinggevenden te trainen om de signalen te herkennen. Het heeft geen zin om te discussiëren over of het wel echt stress is. Want voor de een heeft sneller stress dan een ander.”

Hoe verhelp je werkstress?

Heb je al last van werkstress, dan is praten erover de eerste stap volgens Kirsten. Maar het allerbelangrijkste is rust in je hoofd creëren. “Tegenover spanning staat ontspanning. Goed slapen en een rustige vorm van beweging zijn hierin belangrijk. Of meer tijd investeren in hobby’s. Zoek dus naar iets wat jou ontspant.”

Last van werkstress? Kom erachter waar jij staat en doe de burn-out test van Kirsten op www.burnout-test.nl.