Tips hybride werken voor werkenden

Hoe kun je op een gezonde en veilige manier hybride werken? Op deze pagina vind je informatie en inspiratie.

Algemene tips

  • Kies bewust voor welke werk je waar doet, houd hier rekening mee in je planning.
  • Onderzoek en bekijk wat voor jou het beste werkt en welke werkzaamheden je waar uitvoert.
  • Ga met elkaar in gesprek over de werkzaamheden: Werk je in een team? Ga dan met je team in gesprek over wat voor werk er moeten gebeuren. Hoe je het werk het beste kunt doen en welke collega je daarbij nodig hebt. Dit vergroot de voordelen van efficiënt hybride werken. Het gemeenschappelijke belang gaat hierbij vóór het individuele belang.
  • Spreek verwachtingen uit en maak heldere afspraken: Voor teams die hybride werken geldt dat ze vaak minder contact met elkaar hebben dan toen ze uitsluitend fysiek samenkwamen. Het is daarom extra belangrijk dat je je verwachtingen uitspreekt naar elkaar toe en heldere afspraken maakt.
  • Afwisseling in dagen waarop je op kantoor werkt, zorgt ervoor dat je andere collega’s ontmoet. Dit stimuleert creatieve processen, zoals brainstormen en verhoogt je informele contacten. Afwisseling in kantoordagen leidt tot afwisseling in de mensen die je ontmoet. Het is wel handig als je van elkaar weet wanneer je elkaar kunt ontmoeten. Zet bijvoorbeeld in je agenda wanneer je op kantoor bent. 

Tips voor mentale en fysieke vitaliteit

Zorg voor je mentale en fysieke gezondheid. Zeker ook op de dagen dat je thuiswerkt. Hieronder een paar tips die je daarbij kunnen helpen:

  • plan je werkdag;
  • neem regelmatig een korte pauze;
  • beweeg voldoende op een dag;
  • ontspan tussen het werk door.

Lange tijd zittend werk doen, zorgt vaak voor lichamelijke klachten. Denk aan rugpijn, stijve nek, hoofdpijn of pijnlijke schouders. Op de lange termijn verhoogt het zelfs de kans op hart- en vaatziekten en depressie. Om dit tegen te gaan kun je verschillende dingen proberen:

  • Zorg voor een rustige werkplek. Met een stoel waar je goed op zit.
  • Beweeg elke dag voldoende.
  • Kijk of je stoel en/of werkplek op de goede hoogte staan. Zo voorkom je fysieke klachten. Misschien moet je je stoel of werkplek aanpassen.
  • Als je met een beeldscherm werkt, plaats deze dan iets lager dan op ooghoogte. Lees meer over beeldschermwerk op de website van Arboportaal.

Tips voor het inrichten van je thuiswerkplek

Omdat je bij hybride werken nog gedeeltelijk thuiswerkt, blijft het belangrijk om je thuiswerkplek goed in te richten:

  • Zorg voor een ergonomische werkplek. Probeer stoel- en tafelhoogte zo op elkaar af te stemmen dat de armen een ontspannen houding aannemen (ontspannen schouders). Dit lukt het best met de ellebogen op, of net iets boven tafelhoogte.
  • Af en toe staand werken, is goed voor de afwisseling. Misschien kun je een staande werkplek maken. Bijvoorbeeld door een (tijdelijk) bureau op ellebooghoogte te maken. Zitten kun je afwisselen met staand of lopend bellen.
  • Stel je stoel in en bied je voeten ondersteuning aan via de grond of met een voetenbankje. Knieën horen op vrijwel dezelfde hoogte als je heupen te zijn.

Zoek op tijd hulp als je het moeilijk hebt

Heb je last van spanning of stress? Of zit je niet lekker in je vel? Ga dan hierover in gesprek met anderen. Bijvoorbeeld met je collega’s of je leidinggevende. Mogelijk kun je ook praten met: