Thuiswerken en contact met collega's

Thuiswerken maakt het contact met collega’s, voor werkgevers en werknemers, vaak minder eenvoudig. Dit geldt voor zowel het samenwerken als voor de informele contactmomenten. Op deze pagina’s vind je tips en inspiratie voor digitale contactmomenten met je collega’s. Deze gelden voor werkgevers en werknemers.

Tips voor samenwerken op afstand

Op afstand met samenwerken verandert in teams de groepsdynamiek. Zo kun je bijvoorbeeld minder goed zien hoe iemand zich voelt. Deze verandering vraagt om een andere manier van samenwerken. We geven je graag wat tips:

Tip 1: Spreek verwachtingen uit en maak heldere afspraken

Voor teams die thuiswerken geldt dat ze vaak minder contact met elkaar hebben dan toen ze fysiek samenkwamen. Even snel iets vragen of controleren komt er dus minder snel van. Het is daarom extra belangrijk dat je je verwachtingen uitspreekt naar elkaar toe en heldere afspraken maakt. 

Tip 2: Ga met elkaar in gesprek over de werkzaamheden

Werk je in een team? Ga dan met je team in gesprek over wat voor werk er moeten gebeuren. Hoe je het werk het beste kunt doen en welke collega je daarbij nodig hebt. Dit vergroot het teamgevoel.

Tip 3: Heldere agenda met check-in en check-out

Je kent het vast wel. Een overleg zonder een heldere agenda en collega’s die allemaal door elkaar praten. Dit kun je voorkomen door een heldere agenda op te stellen met daarin:

  • Agendapunten;
  • Sprekers;
  • Spreektijd.

Natuurlijk moet je als gespreksleider ook de heldere agenda strak aanhouden. Vergeet een check-in (hoe gaat het met je en wat is belangrijk voor je in dit overleg?) en check-out (hoe was dit overleg voor je?) niet op te nemen in de agenda.

Kijk voor meer praktische tips over samenwerken op afstand op AWN.nl

Tips voor informele contactmomenten

Een goede relatie met je collega’s is belangrijk. Houd actief contact, niet alleen per email, maar bel ook af en toe eens om echt even te vragen hoe het gaat. Daarnaast is het ook prettig om niet alleen inhoudelijk te overleggen maar ook informele online bijeenkomsten te plannen. Zoals:

  • Een gezamenlijke digitale koffiepauze;
  • Samen lunchen op afstand;
  • Of grijp de verjaardag van een goede collega aan voor een gezamenlijk moment;
  • Organiseer een digitale pubquiz of bingo met je collega’s.

Wist je trouwens dat je op afstand ook een ommetje kunt maken samen met collega’s? Download daarvoor de gratis Ommetje app ontwikkeld door de Hersenstichting.