Thuiswerktips voor werkenden

Sinds de uitbraak van het coronavirus heeft een groot deel van ons veel werkuren thuis doorgebracht. En voor een periode leek het er even op dat we weer langzaam naar ons werk konden. Maar inmiddels geldt weer het advies om thuis te werken. Dit is niet voor iedereen makkelijk en dat is begrijpelijk. Hoe ga je hier na anderhalf jaar werken in coronatijd mee om? Hoe zorg je goed voor je mentale en fysieke gezondheid?         

Er is gelukkig veel informatie en inspiratie beschikbaar met betrekking tot mentale en fysieke gezondheid bij het thuiswerken. Een kleine greep vind je op deze pagina.

Balans tussen werk en privé

Thuiswerken kan lastig zijn. Bijvoorbeeld omdat je je thuis minder goed kunt  concentreren. Werknemers en werkgevers kunnen een verstoorde balans herkennen en zorgen voor een gezonde balans.  Bekijk de factsheet over vitaal thuiswerken.

Tips voor mentale vitaliteit

Zorg voor je mentale en fysieke gezondheid. Als je je goed voelt, ga je ook beter om met de uitdagingen en onzekerheid van deze tijd. Dat doe je bijvoorbeeld met het volgende:

  • plan je werkdag;
  • neem regelmatig een korte pauze;
  • beweeg voldoende op een dag;
  • ontspan tussen het werk door.

Er zijn meer tips voor thuiswerkers.

Zoek op tijd hulp als je het moeilijk hebt

Heb je door het thuiswerken last van spanning of stress? Of zit je niet lekker in je vel? Ga dan hierover in gesprek met anderen. Bijvoorbeeld met je collega’s of je leidinggevende. Mogelijk kun je ook praten met:

Tips voor je fysieke gezondheid

Lange tijd zittend werk doen, zorgt vaak voor lichamelijke klachten:

  • Op de korte termijn valt te denken aan: rugpijn, stijve nek, hoofdpijn of pijnlijke schouders.
  • Op de lange termijn verhoogt het de kans op hart- en vaatziekten en depressieve klachten. 

Om fysieke klachten van het thuiswerken tegen te gaan kun je meerdere dingen proberen. Bijvoorbeeld:

  • Zorg voor een rustige werkplek. Met een stoel waar je goed op zit.  
  • Beweeg elke dag voldoende. 
  • Kijk of je stoel en/of werkplek op de goede hoogte staan. Zo voorkom je fysieke klachten. Misschien moet je je stoel of werkplek aanpassen.
  • Als je met een beeldscherm werkt, plaats deze dan iets lager dan op ooghoogte. Lees meer over beeldschermwerk op de website van Arboportaal.

Tips voor het inrichten van je thuiswerkplek

  • Zorg voor een ergonomische werkplek. Probeer stoel- en tafelhoogte zo op elkaar af te stemmen dat de armen een ontspannen houding aannemen (ontspannen schouders). Dit lukt het best met de ellebogen op, of net iets boven tafelhoogte.
  • Af en toe staand werken is goed voor de afwisseling. Misschien kun je een staande werkplek maken. Bijvoorbeeld door  een (tijdelijk) bureau op ellebooghoogte te maken. Zitten kun je afwisselen met staand of lopend bellen.
  • Stel je stoel in en bied je voeten ondersteuning aan de grond of met een voetenbankje (of bijvoorbeeld een pak printerpapier). Knieën horen op vrijwel dezelfde hoogte als je heupen te zijn.

Verhalen ervaringsdeskundigen over thuiswerken

Veel banen zijn door het coronavirus anders: niet meer elke dag naar kantoor en bijna geen fysieke vergaderingen. Hoe gaat Nederland daarmee om? Lees de verhalen van ervaringsdeskundigen  over thuiswerken.