Hoe verbeter je jouw vitaliteit?

Niet meer fietsen naar je werk. Niet meer lopen naar andere afdelingen. Maar wel veel zitten achter je computerscherm. Kortom; je beweegt te weinig. Dus rijst de vraag: Hoe blijf je fit en vitaal? Susanne heeft het volgende bedacht:

Hoe verbeter je jouw vitaliteit?

Tip van Susanne

Ons team belt aan bij een ‘willekeurige’ voordeur ergens in Nederland.

Onze reporter zegt:

“Wij gaan even kijken hoe Nederland thuis werkt.”

Azra doet open en we snijden direct naar binnen waar ze haar tip geeft terwijl ze haar yogamat oprolt.

“Ik plan meestal overleggen van 25 of 50 minuten. Zo heb ik tussendoor altijd even tijd om te bewegen.”

In het volgende shot zien we de reporter de voordeur uitkomen en zegt:

“Kijk, thuiswerken ...we worden er steeds beter in.”

Hoe houd ik thuiswerken (fysiek en mentaal) gezond?

Hoewel je nagenoeg hetzelfde werk doet, is thuiswerken toch anders dan op kantoor. Je hebt bijvoorbeeld geen reistijd meer, geen praatjes bij de koffiemachine met collega’s en geen fysieke vergaderingen. Hoe ga je hiermee om? Hoe blijf je fysiek fit? En hoe zorg je ervoor dat je lekker in je vel zit zodat je om kunt gaan met de uitdagingen en onzekerheid van deze tijd? Er is heel veel informatie en inspiratie beschikbaar met betrekking tot mentale en fysieke gezondheid bij het thuiswerken. Een kleine greep? Je vindt het hier.
 

  • Tips om het thuiswerken goed vol te houden.
  • Kijk hier hoe andere ‘ervaringsdeskundigen’ omgaan met thuiswerken. 
     

Wat is precies een goede werkhouding?

Thuiswerken betekent vaak: Veel beeldschermwerk. Veel herhalende bewegingen. Langdurig zitten in dezelfde zithouding op dezelfde stoel. En onvoldoende lichaamsbeweging. Dat is voor niemand goed. Dus is het zaak om goed voor jezelf te zorgen. Dat begint met een rustige werkplek, een stoel waar je goed op zit, een juiste opstelling van je beeldscherm en voldoende beweging gedurende de dag.  Je werkgever is er verantwoordelijk voor dat je in goede arbeidsomstandigheden kunt werken. Heb je hier last van, vraag je werkgever er dan naar. Voor nog meer tips die een goede werkhouding en voldoende beweging bevorderen hebben we de volgende filmpjes.

Vitaal Thuiswerken - Houding
Vitaal Thuiswerken - Afwisseling en Beweging
Thuiswerken in Coronatijd

Zo blijf je in beweging.

Blijf in beweging. Dat is het advies voor iedereen die vanuit huis werkt. Dus breng beweging in de dag en doe dit veilig. Dit is makkelijker dan je denkt. Kijk voor tips en adviezen bijvoorbeeld eens op Loketgezondleven.nl. Wist je trouwens dat je op afstand een ommetje kunt maken samen met vrienden, familie of collega’s? Download daarvoor de gratis Ommetje app ontwikkeld door de Hersenstichting. 

Wil je meer ideeën over hoe je, in deze tijd, fit en gezond kunt blijven door te sporten en bewegen? Lees hier alles over sport of bekijk de tips van TeamNL