Hoge klanttevredenheid bij Lavans dankzij diversiteit

Piet Heerkens is mede-eigenaar van familiebedrijf Lavans. Een prijswinnend facilitair dienstverlener voor bijvoorbeeld bedrijfskleding. De wasserij is verkozen tot de op een na beste in de wereld. Een resultaat dat ook te danken is aan een innovatieve visie op werkgeverschap. “Ik geloof dat medewerkers alles in zich hebben om zelf hun problemen op te lossen.”

Werken vanuit overtuigingen

Veel bedrijven sturen op bepaald gedrag dat zij van hun medewerkers verlangen. Heerkens pakt het anders aan. “Wij werken vanuit overtuigingen. Dat duurt soms langer maar levert ook meer op.” De 200 medewerkers krijgen heel veel ruimte om zelf hun werkzaamheden in te vullen. Zo bepalen ze zelf de planning, werktijden en zelfs prijsstellingen.

Grote diversiteit

Ook diversiteit is een speerpunt. Er zijn maar liefst 21 nationaliteiten vertegenwoordigd. En allemaal werken ze goed samen. Elk jaar organiseert Lavans een proeverij waar alle medewerkers iets koken uit hun eigen cultuur.

Mooi rendement

De aanpak levert een mooi rendement op. Maar dat is niet het enige. Door medewerkers zelfbeschikking te geven en in te zetten op diversiteit is Lavans een betere dienstverlener en hebben ze een hoge klanttevredenheid. Heerkens: “Lavans heeft meer dan 10.000 klanten, dat kan ik in mijn eentje niet overzien. Door onze aanpak zijn sommige klanten al 20 jaar bij ons.”

Omslag in denken

Heerkens merkt dat de nieuwe manier van werken om blijvende aandacht vraagt. Bijvoorbeeld bij nieuwe leidinggevenden. “Zij hebben de neiging om toch weer op gedrag te sturen.” Daarom zet Heerkens in op veel begeleiding, zeker in het begin.

Tip van Heerkens: investeer in goede mensen

De tip die Heerkens andere werkgevers mee wil geven is: “Investeer in goede mensen. Zie ze niet als kostenpost maar als kapitaal.” En wie weet: misschien ben jij dan over twee jaar wel de beste van de wereld