Waar moet een thuiswerkplek aan voldoen en waar ben ik verantwoordelijk voor?

Waar ben ik als werkgever verantwoordelijk voor?

Veel werknemers werken momenteel vanuit huis. Neemt niet weg dat de werkgever nog steeds moet zorgen voor goede en veilige arbeidsomstandigheden, zoals een werkplek, voor zijn werknemers. Dat is in de wet vastgelegd als zorgplicht. Wel is de mate waarin de werkgever invulling kan geven aan zijn zorgplicht bij thuiswerken afhankelijk van wat redelijkerwijs gevraagd kan worden.

“Er ging meteen veel aandacht naar het ergonomisch inrichten van de thuiswerkplek. Denk aan het beschikbaar stellen van een bureaustoel, tweede beeldscherm en headset.“

Bron: Werken aan duurzame mobiliteit, Thuiswerken een blijvertje voor Bovemij.

Wil je weten waar een thuiswerkplek wettelijk aan moet voldoen, wat precies de verantwoordelijkheid van de werkgever is, of heb je een andere vraag over de thuiswerkplek van je medewerkers? Hier vind je het antwoord op een aantal veel gestelde vragen.

Waar moet een thuiswerkplek wettelijk aan voldoen?

In het Arbeidsomstandighedenbesluit is opgenomen dat de werkplek in de eigen woning (de thuiswerkplek), moet worden ingericht volgens de ergonomische beginselen. Deze beginselen zijn echter niet nader uitgewerkt in een wettelijke regeling. Er zijn wel allerlei tips voorhanden en richtlijnen beschikbaar. Zo is er deze infographic van TNO, ARBO en VMN die helpt bij het inrichten van een thuiswerkplek. Daarnaast is er op arboportaal.nl veel informatie te vinden over een goede positie van het beeldscherm. Daarbij is het belangrijk om de stoel- en tafelhoogte op elkaar af te stemmen zodat de armen een ontspannen houding aan kunnen nemen. De muis dient dicht bij het lichaam te worden geplaatst en de stoel moet zo worden ingesteld dat voeten, bovenbenen en onderrug goed worden ondersteund. Tot slot; bij een laptop is het nodig om een extra toetsenbord, een muis en eventueel extra beeldscherm te gebruiken.

Hoe richt ik mijn thuiswerkplek met een beeldscherm goed in?

Langdurig werken achter een beeldscherm kan gezondheidsklachten aan armen, nek en schouders opleveren. Ook oogklachten komen vaak voor. Bovendien gaat werken achter een beeldscherm vaak gepaard met zittend werk, wat het risico op gezondheidsproblemen zoals hart- en vaatziekten verhoogt. Tenslotte kan intensief werken met een beeldscherm leiden tot stressklachten. Wil je er meer over lezen? Dat kan hier

Om werkgevers en werknemers te ondersteunen bij het gezond inrichten van hun werk met een beeldscherm, heeft TNO de checklist BAS (Beter Achter je Schermen) ontwikkeld. Checklist BAS is een methode bedoeld voor werknemers die (gemiddeld) meer dan 2 uur per dag aan een beeldscherm werken. De checklist is eenvoudig toe te passen en bestaat voor het grootste deel uit ja-nee vragen. Meer weten over de checklist BAS? Je kan de checklist BAS hier vinden.

Vanuit de campagne ‘Hoe TOP Werk Jij?’ hebben experts een webinar georganiseerd over gezond beeldschermwerk. In deze webinar is ingegaan op de gezondheidsrisico’s van beeldschermwerk in relatie tot thuiswerken en er zijn oplossingen geboden waarmee je als werkgever en werknemer direct aan de slag kunt. Meer weten? Check de webinar over Beeldschermwerk hier
 

Wat is er standaard geregeld voor thuiswerken?

Tijdens de coronaperiode werken je medewerkers zoveel mogelijk thuis. Maar hoe zit het daarna? Mogen ze dan ook nog thuis blijven werken? Het antwoord is ‘ja’. Onder de Wet flexibel werken, hebben werknemers namelijk de mogelijkheid hun werkgever te vragen om de werktijden of arbeidsplaats te wijzigen. In overleg met hun werkgever mogen werknemers dus, geheel of gedeeltelijk, vanuit huis werken. Of vanaf een andere werkplek. 
Meer hierover kun je hier lezen.

“De noodzaak om naar kantoor te komen wordt minder groot, hoewel 2 à 3 dagen per week in onze ogen essentieel blijft om binding met collega’s en het bedrijf te houden.”

Bron: Werken aan duurzame mobiliteit, Thuiswerken een blijvertje voor Bovemij.