Waar moet ik op letten bij het inrichten van m’n thuiswerkplek?

De meeste mensen zijn thuis natuurlijk helemaal op hun plek. Maar dat geldt niet altijd voor hun thuiswerkplek. Het is dan ook belangrijk dat je er aandacht aan besteedt en dat je je werkplek thuis zo ergonomisch mogelijk inricht. Een paar aandachtspunten:

Stoel…

Probeer je stoel zo in te stellen dat je voeten ondersteund worden door de grond of een voetenbankje (een pak printerpapier mag ook). Knieën horen op vrijwel dezelfde hoogte als je heupen te zijn.

… en tafel

Probeer stoel- en tafelhoogte dusdanig op elkaar af te stemmen dat je armen een ontspannen houding aannemen (ontspannen schouders). Dit lukt het best met je ellebogen op, of net iets boven, tafelhoogte.

Zitten en staan

Wissel (langdurig) zitten regelmatig af door te gaan staan. Staand of lopend bellen is vaak mogelijk. Maar misschien kun je ook een staanplek (statafel) creëren door een (tijdelijk) bureau op ellebooghoogte te maken.

Hoe richt ik het werk met een beeldscherm goed in?

Langdurig werken achter een beeldscherm kan gezondheidsklachten aan armen, nek en schouders opleveren. Ook oogklachten komen vaak voor. Bovendien gaat werken achter een beeldscherm vaak gepaard met zittend werk, wat het risico op gezondheidsproblemen zoals hart- en vaatziekten verhoogt. Tenslotte kan intensief werken met een beeldscherm leiden tot stressklachten. Genoeg reden dus om er meer over te lezen. Dat kan hier.

Waar is je werkgever verantwoordelijk voor?

Veel werknemers werken momenteel vanuit huis. Neemt niet weg dat de werkgever nog steeds moet zorgen voor goede en veilige arbeidsomstandigheden voor zijn werknemers. Dat is in de wet vastgelegd als zorgplicht. Wel is de mate waarin de werkgever invulling kan geven aan zijn zorgplicht bij thuiswerken afhankelijk van wat redelijkerwijs gevraagd kan worden. Wil je weten waar een thuiswerkplek wettelijk aan moet voldoen, wat jouw verantwoordelijkheid is en die van de werkgever, of heb je een andere vraag over de thuiswerkplek van je medewerkers? Hier vind je het antwoord op een aantal veel gestelde vragen.

Nog meer tips om zo gezond mogelijk thuis te werken

Om je te ondersteunen bij het gezond inrichten van je werk met een beeldscherm, heeft TNO de checklist BAS (Beter Achter je Schermen) ontwikkeld. Checklist BAS is een methode bedoeld voor werknemers die (gemiddeld) meer dan 2 uur per dag aan een beeldscherm werken. De checklist is eenvoudig toe te passen en bestaat voor het grootste deel uit ja-nee vragen. Meer weten over de checklist BAS? Je kan de checklist BAS hier vinden.

Vanuit de campagne ‘Hoe TOP Werk Jij?’ hebben experts een webinar georganiseerd over gezond beeldschermwerk. In deze webinar is ingegaan op de gezondheidsrisico’s van beeldschermwerk in relatie tot thuiswerken en er zijn oplossingen geboden waarmee je direct aan de slag kunt. Meer weten? Check de webinar over Beeldschermwerk hier.