Mentale vitaliteit in coronatijd.

Het coronavirus vraagt veel van zowel werknemers als werkgevers. Niet alleen door zwaardere werkomstandigheden, onzekerheid en stress over het virus, maar ook door thuiswerken en het vinden van een balans tussen werk & privé. Daarnaast hebben werkgevers nu minder zicht op de (geestelijke) gezondheid van hun medewerkers. Een reden temeer om eens stil te staan bij mentale vitaliteit. Er extra aandacht aan te besteden. En er werk van te maken. Al was het alleen al omdat mentaal vitale werknemers beter kunnen omgaan met drukke of veranderende situaties op het werk.

Werkgevers die werk maken van de gezondheid, betrokkenheid en ontwikkeling van hun medewerkers, plukken daar vaak direct de vruchten van. In de vorm van meer werkplezier, minder ziekteverzuim en hogere arbeidsproductiviteit. Mensen zullen steeds langer, tot op hoge leeftijd, doorwerken. Dit vraagt om wendbaarheid van organisaties. En dat vraagt om werkgevers en werknemers die ervoor zorgen dat ze mentaal vitaal blijven. Zodat ze verandering aankunnen. Zodat ze gezond, fit en gemotiveerd blijven. En zodat ze op weg zijn naar duurzame inzetbaarheid.

Verder aan de slag met je mentale vitaliteit?

 Er zijn verschillende zelfhulpmodules en tips beschikbaar. Hieronder vind je een kleine greep:

  • Test je mentale fitheid. Het Trimbos Instituut biedt betrouwbare informatie en adviezen over mentale gezondheid gebaseerd op de laatste stand van de wetenschap. Test je mentale fitheid en kijk wat je kunt doen om mentaal fit te worden of te blijven op Mentaal vitaal
  • Ga het gesprek aan met collega’s en leidinggevenden. Ontdek hoe je goed, gezond en met plezier kan blijven werken. Deze kaart helpt bij het in dialoog gaan over werkstress en werkplezier. In deze brochure lees je hoe je een goed gesprek voert met je leidinggevende als je stress/ problemen ervaart.
  • Wat werkt het beste voor jou? In deze factsheet lees je hoe je een verstoorde werk-privé balans kunt herkennen én hoe je actief een goede balans behoudt.
  • Tips voor thuiswerkers. Werk je thuis? Dan kun je voor meer informatie terecht op de websites die we hieronder noemen. Maar doe vooral ook je voordeel met de tips hier vermeld.
  • Hoe top werk jij? Doe je lichamelijk belastend werk en wil jij weten of jouw lichaam verkeerd wordt belast? Doe de test en weet in 5 minuten welke risico’s jij mogelijk loopt en wat jij kunt doen om die te verminderen!
     

Van 16 t/m 20 november 2020 vond de Week van de Werkstress plaats. Er zijn volop adviezen, tips en tools gedeeld om balans te houden tussen werk en privé, uit- en aanstaan, energiegevers en energievreters. Heb jij grip op de situatie? Of is het de hoogste tijd voor een harde reset om opnieuw de balans te kunnen vinden? In deze editie van de Week van de Werkstress kreeg je tools die je helpen de balans te vinden en te behouden. En hoe je anderen daarbij kunt helpen.