Innovatieve manieren van matching

Ben je op zoek naar nieuwe werknemers en wil je ze op een snelle en informele manier ontmoeten? Hier vind je een aantal ideeën om op een innovatieve manier in contact te komen met potentiële werknemers.

  1. Online banenmarkt. Organiseer een banenmarkt online, bijvoorbeeld via LinkedIn. Werkzoekenden krijgen daarbij op een laagdrempelige manier de mogelijkheid om direct op vacatures te reageren. Je kunt de banenmarkt ook combineren met een online meet & greet.  
  2. Uitnodigen op de werkvloer. Organiseer een informele kennismakingsbijeenkomst op de werkvloer. Jij en je werknemers zijn de beste ambassadeurs van het bedrijf. Laat bijvoorbeeld werknemers vertellen wat het werk inhoudt, wat er zo mooi is aan de dienst of het product, en waarom zij blij worden van een werkdag. Of hoe een medewerker zich in het bedrijf heeft ontwikkeld en is doorgegroeid naar een baan met meer verantwoordelijkheden.  
  3. Videopitches. Samen met andere werkgevers kun je werkzoekenden uitnodigen om een video-cv te maken. Een korte pitch van 60 tot 90 seconden waarin de sollicitant zich presenteert. Vervolgens worden de video’s op een groot (bioscoop-)scherm vertoond voor meerdere werkgevers die daarna contact kunnen opnemen met de werkzoekenden. 
  4. Fysieke banenmarkt. Een fysieke banenmarkt organiseren kan natuurlijk ook nog steeds. In een grote ruimte, samen met een aantal andere werkgevers in jouw regio.

Ondersteuning bij matching

Met deze wervingssuggesties kun je als werkgever aan de slag om in een informele setting snel in contact te komen met werkzoekenden. Je kunt hierbij als werkgever ook ondersteuning krijgen van het Werkgeversservicepunt. Denk hierbij aan:

  • Het in kaart brengen van je huidige en toekomstige vraag naar personeel en samen kijken naar de ambitie en de cultuur in je bedrijf.
  • Het maken van een eerste selectie van kandidaten op basis van gewenste talenten, competenties, werkervaring en/of opleidingsniveau. Er is zelden een 100% match tussen het profiel van de kandidaat en de functievereisten in de vacature, maar door samen vooral te kijken naar aanwezige competenties, ambities en motivatie van de werkzoekende is de vacature passend te maken.  
  • Het bespreken van de vacature met de werkzoekenden. Zodra er een eerste match is gemaakt, stelt het Werkgeversservicepunt (WSP) de kandidaat aan je voor.
  • Het goed begeleiden van een nieuwe werknemer die dat nodig heeft, bijvoorbeeld met jobcoaching of advisering bij scholingsvragen (in samenwerking met leerwerkloketten en de SBB). 
  • Informatie en advies over werkplekvoorzieningen, financiële voordelen zoals regelingen, premiekortingen en subsidiemogelijkheden, als je een werknemer met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst neemt.

De WSP’s organiseren ook verschillende innovatieve matchingsactiviteiten, waar je je als werkgever makkelijk bij kunt aansluiten. Kijk voor actuele informatie over activiteiten bij jou in de regio op: www.werkgeversservicepunten.nl

Talent werven via matching?

Innovatieve manieren van matching is een van de routes die wordt aangeboden binnen het actieplan Dichterbij dan je denkt. Neem voor meer informatie, of om je aan te melden, contact op met het Werkgeversservicepunt bij jou in de buurt en informeer naar de mogelijkheden. Ga naar www.werkgeversservicepunten.nl

Tip: bekijk deze video op YouTube:

Regionale Werkbedrijven en Werkgeversservicepunten