Veelgestelde vragen
Wat is het doel van het actieplan ‘Dichterbij dan je denkt’?
Extra matches realiseren tussen werkgevers en mensen die nu nog langs de kant staan en/of op zoek zijn naar (parttime) werk, of een leerwerktraject. Het Ministerie van SZW zet zich samen met alle partners uit de arbeidsmarktregio’s in om deze matches te realiseren.
Hoe gaat het actieplan ‘Dichterbij dan je denkt’ het bovengenoemde doel realiseren?
Werkgevers worden uitgenodigd om anders te kijken naar de talenten en vaardigheden van werkzoekenden. En, werkzoekenden worden uitgenodigd om anders te kijken naar hun eigen mogelijkheden om weer aan het werk te komen.
Middels communicatiemiddelen leiden we werkgevers en werkzoekenden naar de voor hen relevante informatie over de dienstverlening die beschikbaar is. Daarnaast is er in een communicatietoolkit informatie over vier centrale wervingsroutes waarmee het behalen van het doel extra ondersteund kan worden. De 4 wervingsroutes zijn: Open Hiring, jobcarving/ functiecreatie, leerwerktrajecten en andere innovatieve manieren van matching.
Het lukt mij niet om vacatures te vervullen. Waar kan ik als werkgever terecht voor ondersteuning?
Meld je vacature bij het Werkgeversservicepunt (WSP) in jouw arbeidsmarktregio. Het WSP helpt je bij de voordracht en plaatsing van passende kandidaten voor de vacature. Je kunt er terecht voor advies over begeleiding, inzet van instrumenten, werkvoorzieningen, financiële tegemoetkomingen en subsidies die beschikbaar kunnen zijn voor verschillende groepen werkzoekenden. Denk aan een no-riskpolis, loonkostensubsidie, jobcoaching, proefplaatsing en praktijkleren. Het WSP kan ook advies geven over het inclusief organiseren van werk en informatie over relevante wet- en regelgeving.
In het kader van ‘Dichterbij dan je denkt’ wordt de dienstverlening aan werkgevers vanuit de Werkgeversservicepunten geïntensiveerd. Kijk voor een WSP bij jou in de regio op: www.werkgeversservicepunten.nl.
Welke wervingsroutes worden aangeboden binnen het actieplan ‘Dichterbij dan je denkt’?
Er zijn 4 wervingsroutes om werkgevers en werkzoekenden dichter bij elkaar te brengen.
- Open Hiring
Bij Open Hiring melden werkzoekenden zich rechtstreeks, dus zonder een sollicitatiegesprek, cv of sollicitatiebrief, aan voor een vacature. Opleiding, ervaring of hun arbeidsverleden maakt niet uit. Wat telt, is dat de kandidaat denkt dat hij/zij het werk aankan. Als werkgever kom je zo op een laagdrempelige en persoonlijke manier direct in contact met een veel bredere groep van mogelijke kandidaten. Het Werkgeversservicepunt (WSP) bij jou in de buurt ondersteunt je bij open hiring. Kijk voor meer informatie op: www.werkgeversservicepunten.nl of op www.openhiring.nl.
- Innovatieve manieren van matching
Wil je snel en informeel contact leggen met werkzoekenden? Organiseer dan bijvoorbeeld een banenmarkt; dit kan online of op locatie, alleen of met andere werkgevers. Maak gebruik van social media. Dit kun je ook combineren met een meet & greet. Of denk aan het organiseren van videopitches of een kennismakingsbijeenkomst voor werkzoekenden op de werkvloer. Het WSP kan jullie ondersteunen bij de werving en de organisatie van zulke activiteiten. Kijk voor een Werkgeversservicepunt bij jou in de regio op: www.werkgeversservicepunten.nl.
- Leerwerktrajecten (waaronder praktijkleren in het mbo)
Om in deze krappe arbeidsmarkt toch over goede medewerkers te kunnen beschikken is het een goede optie om de mensen zelf binnen je eigen bedrijf op te leiden. Werken en leren op de werkvloer is namelijk goed te combineren met het behalen van een diploma, certificaat of praktijkverklaring. Kijk voor meer informatie over werken en leren op de werkvloer en voor de voorwaarden op de website van SBB: www.s-bb.nl/. En, ook hierbij kan het Werkgeversservicepunt in de regio je ondersteunen. Ga naar www.werkgeversservicepunten.nl. Er zijn diverse subsidieregelingen voor werkgevers. Kijk bijvoorbeeld voor subsidies voor Praktijkleren op www.rvo.nl/subsidies-financiering/praktijkleren of www.rvo.nl/subsidies-financiering/derde-leerweg/aanvragen, aan te vragen via Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
- Jobcarving en functiecreatie
Bij jobcarving en functiecreatie wordt een functie aangepast om deze te laten matchen met de kennis en vaardigheden van een potentiële werkzoekende. Op die manier kun je bijvoorbeeld gespecialiseerde mensen efficiënt inzetten op hun hoofdtaken en de praktische, meer routinematige taken onderbrengen in een nieuwe functie voor een startende medewerker. Zo word jij als werkgever aan gemotiveerd personeel geholpen en worden mensen die net wat meer hulp nodig hebben, blijvend aan een baan geholpen. Ga voor ondersteuning en advies hierover naar www.werkgeversservicepunten.nl.
Voor wie en voor welke vacatures zijn deze vier wervingsroutes geschikt?
Deze wervingsroutes zijn laagdrempelig en weinig omslachtig en daarom geschikt voor álle vacatures en álle werkzoekenden. Uit de praktijk blijkt dat deze routes bijzonder effectief zijn voor het werven van mensen die nu nog langs de klant staan voor bijvoorbeeld banen op het praktisch niveau (mbo-2 of lager).
In onze doelgroep van werkzoekenden zitten veel potentiële kandidaten die niet volledig of helemaal niet voldoen aan de standaard vacature-eisen. Deze mensen hebben eerder al wel enige praktijkscholing gevolgd en praktische kennis en (werk)ervaring opgedaan. Voor personen die al een tijdje werk zoeken, is het vaak lastig om eigen talenten en vaardigheden te herkennen in aangeboden vacatures. Dat is vaak een reden waarom ze niet reageren en daadwerkelijk solliciteren.
Met de laagdrempelige wervingsroutes vergroot je als werkgever de kans om in contact te komen met een bredere groep werkzoekenden/potentiële kandidaten. Door enige aanpassing van de functie kan het toch lukken om je vacature te vervullen met talentvolle en gemotiveerde mensen die van jou de kans krijgen om zich op de werkvloer verder te ontwikkelen.
Welke ondersteuning kan ik als werkgever krijgen als ik mensen via de vier routes aanneem?
Het Werkgeversservicepunt kan je kosteloos ondersteunen met:
- de voordracht en plaatsing van passende kandidaten en nazorg;
- advies over de instrumenten en voorzieningen die bij een plaatsing beschikbaar zijn;
- advies over het inclusief organiseren van werk, bijvoorbeeld hulp bij het aanpassen en opknippen van functies;
- informatie over de (regionale) arbeidsmarkt en relevante wet- en regelgeving;
- het aanvragen van financiële tegemoetkomingen voor medewerkers die vanuit verschillende uitkeringen aan het werk gaan. Denk daarbij aan: (forfaitaire) loonkostensubsidie of loondispensatie, tijdelijke proefplaatsing, no-riskpolis, loonkostenvoordelen en lage-inkomensvoordeel.
Welke ondersteuning kan ik krijgen als ik problemen heb na het aannemen van mensen via de vier wervingsroutes?
Ook als je een werknemer aanneemt via een reguliere sollicitatieprocedure zijn er geen garanties op succes. Werknemers hebben soms te maken (gehad) met problemen of tegenslag in hun privéleven, wat mogelijk effect heeft op het functioneren op de werkplek.
In het kader van ‘Dichterbij dan je denkt’ is ondersteuning beschikbaar voor zowel werkzoekenden als de werkgevers. Als werkgever kun je allereerst contact opnemen met het Werkgeversservicepunt bij jou in de buurt. Er kan een onafhankelijke lifecoach worden ingezet, om de werknemer te coachen bij hulpvragen die zich op andere leefgebieden afspelen dan het ‘werk’. Denk bijvoorbeeld aan schulden, relaties, kinderopvang of gezondheid. Hierbij blijft de werknemer zelf verantwoordelijk voor het oplossen ervan. De lifecoach kent de weg binnen het sociaal domein, kan zijn netwerk mobiliseren en biedt waar nodig ondersteuning. Hiermee word ook jij als werkgever ontlast. De lifecoach kan worden ingezet via het Werkgeversservicepunt; kijk op: www.werkgeversservicepunten.nl.
Werkinhoudelijke zaken zijn niet het werkterrein van de lifecoach. Indien nodig kan daarvoor andere ondersteuning worden ingeschakeld, zoals een jobcoach. Ook hiervoor ga je naar jouw WSP.
Ik kan mijn vacature niet vervullen omdat er onvoldoende werkzoekenden zijn met geschikte diploma’s. Kan ik een werkzoekende in dienst nemen en zelf opleiden?
Via praktijkleren in het mbo kun je werkzoekenden meteen en precies op maat op de werkvloer bij- of omscholen voor een concrete werkplek of functie. Je begeleidt dan een toekomstige medewerker naar een diploma voor een mbo-opleiding of onderdeel daarvan.
Het voordeel is dat je een medewerker flexibel en specifiek voor de functie kunt opleiden met veel aandacht voor de praktijk. Hiermee help je jouw bedrijf aan een gemotiveerde werknemer en je biedt een werkzoekende de kans om zijn/haar talenten te ontwikkelen en ze in te zetten in jouw bedrijf. Dit levert de medewerker ook een diploma, certificaat of praktijkverklaring op. Zo draag jij als werkgever bij aan maatschappelijk verantwoord ondernemerschap en de medewerker kan werken aan zijn of haar duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Ga voor informatie naar: www.werkgeversservicepunten.nl.
Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om praktijkleren in het kader van het actieplan ‘Dichterbij dan je denkt’ te kunnen aanbieden?
Om praktijkleren te kunnen aanbieden moet je als werkgever:
- willen investeren in talentontwikkeling en het toekomstproof maken van je mensen;
- de toekomstige werknemers een goede en veilige werkplek bieden, waar zij ervaring opdoen met de werkprocessen en werkzaamheden die horen bij het beroep;
- een erkend leerbedrijf zijn. Kijk op www.s-bb.nl/bedrijven/leerbedrijf-worden;
- een praktijkopleider aanstellen die de werkzoekende op de werkvloer begeleidt.
Ik moet als werkgever kosten maken voor de begeleiding van mijn werkzoekende bij het praktijkleren. Kan ik aanspraak maken op een tegemoetkoming in de kosten?
Voor de kosten van de begeleiding kun je als werkgever aanspraak maken op de Subsidieregeling Praktijkleren of Subsidieregeling Praktijkleren in de derde leerweg. Ook hierbij kan het Werkgeversservicepunt in de regio je ondersteunen. Ga naar www.werkgeversservicepunten.nl. Er zijn diverse subsidieregelingen voor werkgevers beschikbaar in het kader van het praktijkleren. Kijk op www.rvo.nl/subsidies-financiering/praktijkleren of www.rvo.nl/subsidies-financiering/derde-leerweg/aanvragen. Beide zijn aan te vragen via Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Staat het antwoord op je vraag er niet bij? Mail je vraag dan naar: Dichterbijdanjedenkt@minszw.nl