Hoe vraag ik het STAP-budget aan?

Het STAP-budget moet altijd worden aangevraagd voorafgaand aan de start van de scholing.

  • Eerst meld je je zelf aan bij de opleider voor de scholingsactiviteit die je wilt volgen. Controleer voor de zekerheid of deze is opgenomen in het scholingsregister. Na aanmelding ontvang je van de opleider een digitaal STAP-aanmeldingsbewijs.
  • Ga nu naar het STAP-portaal, vraag een STAP-budget aan en upload het aanmeldingsbewijs.
  • Als het STAP-budget wordt toegekend, gaat hiervan een afschrift naar de opleider in de vorm van een inkooporder.

Tijdvakken om aan te vragen

Het beschikbare budget wordt in 2022 verdeeld over vijf tijdvakken van twee maanden. Het eerste tijdvak waarbinnen STAP-budget kan worden aangevraagd, is maart-april. Het tweede tijdvak is mei-juni en start op maandag 2 mei. Wat betreft het moment dat je het STAP-budget aanvraagt zijn er twee voorwaarden om rekening mee te houden

  • De scholingsactiviteit moet beginnen binnen drie maanden na afloop van het tijdvak waarin het STAP-budget is aangevraagd.
  • Om de aanvraag goed te kunnen verwerken, moet er tussen de aanvraag en de start van de opleiding 4 weken zitten.

Voorbeeld: vraag je STAP-budget aan op 2 mei, dan start je met de opleiding tussen 30 mei (4 weken na het aanvraagmoment) en 1 oktober (3 maanden na sluiting van het aanvraagtijdvak, in dit geval 30 juni).

Blijkt bij de aanvraag van het STAP-budget dat er in dat tijdvak geen budget beschikbaar meer is, dan kun je in het volgende aanvraagtijdvak opnieuw het STAP-budget aanvragen.  

Overzicht tijdvakken 2022
Vrouw met schort aan en digitaal apparaatje in handen leunt tegen de deurpost. Ze kijkt lachend de camera in. Op de achtergrond de setting van een restaurant.