Hoe houd ik mijn bedrijf ook in de toekomst gezond? Hoe kan ik groeien nu het lastig is om goede mensen te vinden? En hoe gaat dat als de economie weer verandert? Hier vind je verhalen en tips van collega-werkgevers. Voor een bredere, toekomstgerichte blik op je personeelsbeleid.

Over Slim Werkgeven

Slim Werkgeven is voor en van werkgevers. Dat houdt in dat vragen van werkgevers worden beantwoord door collega-werkgevers. Werkgevers die met dezelfde vragen geworsteld hebben en met een innovatieve aanpak een stapje verder zijn gekomen. Tijdens bijeenkomsten is het mogelijk deze collega’s te ontmoeten en ervaringen en tips en tricks uit te wisselen.

Doel van Slim Werkgeven is te zorgen voor een bredere, toekomstgerichte blik op je personeelsbeleid. Zodat werkgevers andere oplossingen kunnen vinden voor de personele uitdagingen in hun onderneming. Bijvoorbeeld door bij het zoeken naar nieuwe medewerkers ook te denken aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Of door het bestaande team flexibel in te zetten. Zo biedt Slim Werkgeven praktische nieuwe inzichten.

Vragen?

Wil je ondersteuning bij het vinden van personeel of heb je vragen over de arbeidsmarkt en de bijbehorende wet- en regelgeving, neem dan contact op met het regionale werkgeversservicepunt bij jou in de buurt. Klik hier voor de lijst met contactgegevens.

Werkgevers in beeld

Lekker blijven werken, ongeacht je leeftijd volgens Tim

TIM OOSTERBROEK: Ik ben Tim
Oosterbroek. Ik ben inmiddels 56 jaar.
Ik moet er even over nadenken.
En wat ik doe, ik heb een callcenter.
Een plek van waaruit mensen bellen voor opdrachtgevers.
Ik ben officieel docent elektronisch orgel lichte muziek.

Alleen, ik was klaar met m'n opleiding,
met het conservatorium en heel Nederland had zoiets van: ja,
maar wij gaan geen orgel meer spelen.

Nou ja, om toch te kunnen leven,
ja, een baantje gezocht.


Ik dacht dat ik voor de ANWB ging werken maar dat bleek ook
zo'n callcenter te zijn.
Dus als agent aan de telefoon
begonnen, als callcenteragent.
Als beller, zelf.

Dan word je teamcaptain
en dan groei je door en je gaat eens een cursusje doen
en een traininkje volgen.


Nou, en uiteindelijk
customerservice-manager en in managementteams
gezeten.


Ja, reorganisatie, reorganisatie
en dan ben je boventallig en dan kom je in de WW
en dan begint het.


Ja, dan gebeurt dat en je hebt je leeftijd
tegen. En ja, solliciteren, solliciteren en je komt op een gegeven moment
nergens meer aan de bak.


En na verloop van tijd, m'n vrouw zei:
Ja, waarom begin je niet voor jezelf?


Want ja, Nou ja, hier begon het
met twee tafels, twee belplekken.


En ja, dat is uitgegroeid tot... Afgelopen
week mocht ik nog 24 mensen verlonen.


Dus dat... Ja, daar ben ik toch wel
erg blij mee en een beetje trots op.


We werken heel veel voor goede doelen en dat vraagt vaak
ook om een stukje beleving.

Als je een achttienjarige
tsjakka-jongere hebt en die gaat vertellen
over een aandoening of hoe die de wereld beleeft
of de natuur beleeft of wat dan ook ja, dat komt vaak
wat gemaakt over.


WILMA: Ik denk dat veel mensen
van mijn leeftijd zat te bieden hebben en ook weten nog
wat werkethiek is.
Op het moment dat mensen beseffen
dat je dus ouder bent denken ze ook gelijk
dat je of heel erg duur bent of heel gauw ziek bent of zo.
Nou, dat vind ik jammer. Ik heb een ziekteverzuim
lager dan het gemiddelde. Het zit onder de vier procent.
Dus werkgevers, luister.
Ervaringscijfer: onder de vier procent.
Daar zouden hele bedrijfstakken voor tekenen.


Mensen komen hier terecht
en dat is niet altijd een promotie direct.


JOS: Ik heb heel veel met m'n handen gewerkt en ik heb gestudeerd. En ik heb leiding gegeven. En ik had de mogelijkheid om hier te komen werken. Als je solliciteert, word je gewoon netjes uitgenodigd. Dan heb je een gesprekje en dan word je aangenomen en dan begin je gewoon. Het is vaak wel weer een stap naar werk toe. Dat hebben we wel gemerkt. Werkgevers zijn vaak angstig om iemand boven de vijftig in dienst te nemen die in de WW zit of in de bijstand zit. Wat ik helaas wel regelmatig meemaak is dat mensen gewoon weer beginnen als callcenteragent en dan binnen drie, vier maanden weer een andere baan hebben. us ook wat werk betreft, moet je meegaan met je tijd. Flexibel zijn, is niet altijd je eerste keuze, niet altijd wat je wilt waarvoor je kiest, wat je leuk vindt. Maar als je ervoor openstaat, dan kan het wel heel erg leuk worden. Nee, nee, tot en met het gouden horloge is echt over. Dat was ooit, maar dat is niet meer. Van jongste bediende tot afdelingschef en dat soort verhalen ja, dat is mooi, hoor. Daar zijn boeken over geschreven. Maar geen e-readers, om het zo maar te zeggen. Dus ja, het klinkt misschien te poëtisch om het te zeggen maar je ziet ze eigenlijk opbloeien. Mensen hebben weer een baan mensen hebben weer werk. Het is eerlijk werk. En je hebt weer iets waarvan je kan zeggen van: ja, ik doe weer wat. Voor mezelf, maar ook voor de mensen, voor de omgeving. Ik heb weer collega's, ik heb weer verhalen als ik thuiskom.


VROUW: Het is eigenlijk heel belangrijk, want je wilt meedraaien in de maatschappij. Mijn vriendinnen, die werken ook allemaal en als je alleen thuiszit, de muren komen op je af. Dat is echt.


CORRIE: Ja, moet ik achter de geraniums gaan zitten? Daar heb ik niet zo'n zin in. Ik heb allemaal leuke collega's. Dus ik vind het gewoon heel leuk.


GEORGE:
Ja, ik ben inmiddels met pensioen. 75. Maar ja,
dat bevalt nog niet helemaal.


Dus A: de verdiensten vallen wat tegen,
dus we willen wat erbij verdienen.


En ook wat tijd hebben we
nog wat over om wat actief te zijn.


Je ziet, alle leeftijden zijn hier en ook
alle soorten mensen. Mannen, vrouwen.


En het is heel gezellig.
Het is dicht bij mekaar, heel gezellig.
Ik vind het
een verademing.
Ik kom weer
uit een hele andere generatie...
...dus ik kan hen
weer helpen met dingen...
...die zij niet hadden op mijn leeftijd
en andersom werkt dat ook zo.


Ik zeg altijd maar: Je bent zo jong als
je je voelt, dus... Ongeacht de leeftijd.
Het enige constante
is verandering.
En zodra je dat omarmt,
kom je steeds verder.
En probeer iedere dag te leven
En stel je open
naar de mensen.
Maak het niet moeilijker dan nodig is.
Zeg gewoon de dingen zoals ze zijn.
Ik loop misschien een beetje vooruit. Het is de bedoeling dat de mensen
allemaal langer gaan werken. Ik ben dat al een hoop voor, laat ik het zo zeggen. Hakuna matata.

Seizoenswerk maar toch het hele jaar aan het werk blijven volgens Rob

(Beeldtekst: Werkbezoeker Tom praat met Rob, Daniel & Gerard over seizoenswerk.)

LEVENDIGE MUZIEK

TOM: Tomatenteler De Bakker deed een oproep hoe om te gaan met seizoenswerk en daarop kwam een reactie van Van der Tol, een hovenier.
Ik ga eens kijken hoe zij het hier hebben opgelost.
TOM: Rob, jullie hebben te maken met seizoenswerk maar weten toch zekerheid te bieden. Hoe doen jullie dat?
ROB FRANKEN: We werken veel met eigen personeel.
De meeste mensen die hier werken, zijn vast in dienst.
In de zomerperiode hebben we de pieken en in de winterperiode is het rustiger.
Dat proberen we in te vullen door de mensen cursussen te laten volgen.
Maar we overleggen ook met onze opdrachtgevers om het werk dat we in de winter kunnen doen, ook in de winter te mogen doen.
DANIEL WIEMAN: Ja, dat geeft ons ruimte om in de winter ook werkzaam te blijven.
Het geeft op dit moment heel veel zekerheden.
Ook economisch gezien sta je niet sterk zonder een vaste aanstelling en als bedrijf daarop inzetten en ook stimuleren van dat is een betere manier van werken.
Dan werk je ook gemotiveerder omdat je die zekerheid hebt.
GERARD BOON: Ja, die loyaliteit is hier erg goed.
De mensen nemen dus ook vrij als het onwerkbaar weer is, dat het regent dan nemen ze uit zichzelf wel een dag vrij.
Omdat ze ook wel zien dat het anders de baas weer geld kost als je maar in de keet blijft zitten of dat de productie lager ligt.
ROB: Je moet gewoon zelf en in een goed overleg met je medewerkers nadenken want er komt heel veel creativiteit van medewerkers bij ons altijd van: hoe kunnen we nou met elkaar die moeilijke periode overbruggen?
Dat is niet alleen in het belang van het bedrijf, maar ook van de medewerkers.

(Beeldtekst: Hoe werkt Nederland? De werkbezoekers zoeken het uit. Denk en praat mee. Het beeld wordt mintgroen. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Beeldtekst: hoewerktnederland.nl. facebook.com/hoewerktnederland. Eronder staan de logo's van Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en YouTube.)

DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER EN STOPT DAN

Het belang van opleidingen en mobiliteit volgens Mark

(Beeldtekst: Werkbezoeker Tom praat met Mark over opleidingen & mobiliteit.)

TOM: Mark, wat is Voys?
MARK VLETTER: Wij leveren telefonie in de cloud aan bedrijven.
Hoeveel mensen heb je in dienst?
-Zo'n 35 mensen op dit moment.
Bieden jullie veel opleidingsmogelijkheden?
We hebben ongeveer 1.000 euro per jaar die gemeenschappelijk wordt uitgegeven.
Daarnaast is het zo dat je 1.500 euro zelf mag uitgeven en dat moet ergens werkgerelateerd zijn.
Mag iedereen die trainingen volgen, ook tijdelijk personeel?
Waarom niet? Die werken hier net zo hard.
Het is wel zo dat je minimaal drie dagen in de week werkzaam moet zijn.
Jullie helpen mensen ook een nieuwe baan te krijgen. Hoe doen jullie dat?
We kennen veel bedrijven, we hebben veel klanten. Leuke ondernemingen waarvan wij zeggen: Daar kan zowel de onderneming van jou leren als jij van de onderneming.
-En waarom doen jullie dat?
Ik vind dat je als persoon met opgeheven hoofd een bedrijf binnen moet komen maar dat je daar ook op die manier uit wil gaan.
Wat is de belangrijkste tip die jij zou kunnen geven aan werkgevers?
Zorg voor een organisatie waarin mensen fouten mogen en kunnen maken.
Heb je dan ook een tip voor de werknemers?
Je leeft dit leven maar één keer, haal er dan in ieder geval het maximale uit.
Als je ergens niet op je plek zit, ga wat anders doen.

(Beeldtekst: Hoe werkt Nederland? De werkbezoekers zoeken het uit. Denk en praat mee. Het beeld wordt mintgroen. Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Beeldtekst: hoewerktnederland.nl. facebook.com/hoewerktnederland. Eronder staan de logo's van Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en YouTube.)

OPGEWEKTE MUZIEK DIE NOG EVEN VERDER SPEELT EN DAN STOPT